Monday, May 9, 2011

Dilarang sambut HARI IBU

banyak cakap tol si Lady D at 10:35 AM
Reactions: 

Aku suke sambot Hari Ibu ni..tapi aku xpaham nape de sparuh orang kate xelok sambut…Mostly, orang kate sebab sejarah awal Hari Ibu tu sendiri...mungkin ni samela ngan kes Valentine's Day n so on..so, pas aku mengGOOGLE, banyakla gak aku jumpe jawapan, antaranya::

Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan. KLIK SINI untuk lebih info

Hari Ibu disambut pada hari berbeza antara negara kerana berbagai-bagai asal-usulnya. Satu aliran pemikiran mengakui bahawa perayaan ini lahir dari satu adat pemujaan ibu di Yunani Purba, yang menyambut satu perayaan untuk Cybele, ibu dewa-dewi Yunani yang agung. Perayaan ini diadakan sekitar equinoks musim bunga di Asia Kecil dan tidak lama kemudian di Rom dari 15 hingga 18 Mac. Orang Rom Purba juga menyambut sebuah perayaan bernama Matronalia yang memperingati dewi Juno, dan ibu lazimnya diberi hadiah pada hari ini. KLIK SINI untuk lebih info

Lain pula bagi Indonesia,Sejarah Hari Ibu diawali dari bertemunya para pejuang wanita dengan mengadakan Konggres Perempuan Indonesia I pada 22-25 Desember 1928 di Yogyakarta, di gedung yang kemudian dikenal sebagai Mandalabhakti Wanitatama di Jalan Adisucipto. Dihadiri sekitar 30 organisasi perempuan dari 12 kota di Jawa dan Sumatera. Hasil dari kongres tersebut salah satunya adalah membentuk Kongres Perempuan yang kini dikenal sebagai Kongres Wanita Indonesia (Kowani). KLIK SINI untuk lebih info

Tapi pada aku, yang penting NIAT kite sambut hari ibu ni..sebab,

Diriwayatkan dari Amir al-Mukminin (pemimpin kaum beriman) Abu Hafsh Umar bin al-Khattab radhiyallahu’anhu beliau mengatakan : Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,“Sesungguhnya setiap amalan harus disertai dengan niat. Setiap orang hanya akan mendapatkan balasan tergantung pada niatnya. Barangsiapa yang hijrah karena cinta kepada Allah dan Rasul-Nya maka hijrahnya akan sampai kepada Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa yang hijrahnya karena menginginkan perkara dunia atau karena wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya (hanya) mendapatkan apa yang dia inginkan.” (HR. Bukhari [Kitab Bad'i al-Wahyi, hadits no. 1, Kitab al-Aiman wa an-Nudzur, hadits no. 6689] dan Muslim [Kitab al-Imarah, hadits no. 1907]).


Jadi, kat sini…xyahla kite nak cakap xle sambut Hari Ibu, sbb niat kite nak gembirakan ibu kite kan…so sambut je..yang PENTING::

1.    Janganla berlebih2an..kang jadi membazir..xelok…cth: belikan mak kite hadiah Handbag LV..kalo korang mmg tol2 kayeraye xpe..haha..kalo aku, takat cap pasar malam bolehla kubelikan..=)


2. Pastu..jangan ko g sambut kt Pub ke Disko ke..majlis yg de Pertandingan Ratu Cantik Mak Ny*h ke..oooppss..telebey sudey…

3.Yg paling terpenting! KERJASAMA..haha…salah..yg penting korang IKHLAS…jangan sambut bersebab seperti, bile korang sambut, mak akan hepi, bile mak hepi..senang nk pinjam duet..hehe…ni bukan aku okey..siyes xtipu..haha

www.tips-fb.com

3 Orang Menyampuk cakap Lady D:

Mohd Yusuf on May 9, 2011 at 10:49 AM said...

betul tu, yg penting niat kita....tiap2 hari kita niat utk sambut hari ibu.... :D PEACE NO WAR!!!

dayahCOOL on May 9, 2011 at 11:03 AM said...

betul tu...sian mak kite t xde sape nk hargai..=)

NURUL ASHIKIN on March 31, 2012 at 4:00 PM said...

tapikan matlamat tidak menghalalkan cara...hari ibu adalah setiap hari... so tak perlu ada hari yg khusus utk ingat ibu

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

::LADY D punye Blog:: Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Celebrity Gossip